Wärtsilä-Sulzer RTA96C - World's largest Diesel Engine starting

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Francesco
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Wärtsilä-Sulzer RTA96C - World's largest Diesel Engine starting

Messaggio da Francesco » 13/01/2016, 0:08

Il Wärtsilä-Sulzer RTA96C è il motore diesel più grande al mondo e viene utilizzato sulle grandi navi. Prodotto dalla [External Link Removed for Guests].
Wärtsilä è un'azienda finlandese con quartier generale a Helsinki, specializzata soprattutto nella fabbricazione di sistemi di propulsione e generazione d'energia per uso marino e centrali elettriche


[IT] Descrizione del motore:
L'azienda produce il motore più grande del mondo, il Wärtsilä-Sulzer RTA96C. Si tratta di un motore due tempi Diesel, disponibile in versioni da 6 fino a 14 cilindri in linea, per uso navale, prevalentemente in grandi navi portacontainer. La versione a 14 cilindri ha una cilindrata di 25 480 l, eroga la potenza di 109 820 cavalli (circa 80 MW), con una coppia massima di oltre 7,6 milioni di N m al regime di 102 giri/minuto, che coincide con quello di potenza massima. Il peso supera le 2 300 t, il consumo di massima economia è di 6 000 l/h di gasolio ed ha un rendimento di oltre il 50% che ne fa anche il motore più efficiente al mondo. Per ridurre lo stress laterale sulle pareti, i pistoni non sono connessi direttamente alla biella. Al motore va abbinato a un generatore di vapore che, sfruttando il calore dei gas di scarico, attiva un turboalternatore a vapore, il quale genera energia elettrica per tutte le necessità di bordo, oltre a fornire direttamente vapore per altri servizi, migliorando così ulteriormente il rendimento energetico.

[EN]Engime description:
The Wärtsilä RT-flex96C is a two-stroke turbocharged low-speed diesel engine designed by the Finnish manufacturer Wärtsilä. It is designed for large container ships that run on heavy fuel oil. Its largest 14-cylinder version is 13.5 metres (44 ft) high, 26.59 m (87 ft) long, weighs over 2,300 tonnes, and produces 80,080 kilowatts (107,390 hp). The engine is the largest reciprocating engine in the world.
The 14-cylinder version was put into service in September 2006 aboard the Emma Mærsk. The design is like the older RTA96C engine, with common rail technology instead of traditional camshaft, chain gear, fuel pumps and hydraulic actuators. All this provides the maximum performance at low revolutions per minute (rpm), lower fuel consumption and lower harmful emissions.
The engine has crosshead bearings so that the always-vertical piston rod allows a tight seal under the piston. Consequently, the lubrication of the engine is split: the cylinders and the crankcase use different lubricants, each being specialised for and dedicated to its role. The cylinders are lubricated by continual, timed injection of consumable lubricant, formulated to protect the cylinders from wear and to neutralise the acids formed during combustion of the high-sulfur fuels commonly used. The crosshead design reduces sideways forces on the piston, keeping diametral cylinder liner wear in the order of only about 0.03 mm per 1000 hours.
The descending piston is used to compress incoming combustion air for the adjacent cylinders which also serves to cushion the piston as it approaches bottom dead centre (BDC) to remove some load from the bearings. The engine is uniflow-scavenged by way of exhaust valves that are operated by electronically controlled, common-rail hydraulics, thus eliminating the camshaft.
As of 2006, more than 300 RT-flex96C engines and older RTA96C engines were in service or on order.

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I nostri successi e i nostri fallimenti sono tra loro inscindibili, proprio come la materia e l'energia. Se vengono separati, l'uomo muore. Nikola Tesla

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